Rogeris Federeris išeina. Milijardieriumi

Didysis ir nepakartojamas Rogeris Federeris pasitraukia iš teniso. Rugsėjo pabaigoje jis dalyvaus paskutiniame savo karjeros turnyre – Laverio, prie kurio sukūrimo jis prisidėjo.

Federerio karjera buvo ne tik didžiulė sportinė, bet ir neįtikėtina komercinė sėkmė. Rogeris vien iš teniso uždirbo daugiau nei 100 mln. dolerių ir yra laikomas vienu iš šešių milijardierių sportininkų.

Štai jo istorija.

2018 m. Rogeris Federeris nutraukė ilgametę partnerystę su sporto aprangos milžine „Nike”. Kompanija „Uniqlo” iš karto pradėjo jį rengti, tačiau kilo problemų dėl batų – japonai negamina teniso batelių. Taigi Federeris ir toliau nemokamai žaidė „Nike” bateliais.

2019 m. lapkritį šveicaras pradėjo bendradarbiauti su „On Running” – 2010 m. įkurta treniruoklių gamintoja, kuri sparčiai augo ir plėtėsi. Šveicarijos žiniasklaida pranešė, kad Federeris tapo ne tik bendrovės veidu, bet ir investuotoju. Buvo teigiama, kad jis investavo 50 mln. frankų, t. y. apie 54 mln. dolerių.

Pagal partnerystės sutartį Federeriui buvo sukurta pora sportbačių, pavadintų tiesiog „Roger”, kurių pora kainavo 200 JAV dolerių. Dėl pandemijos ir traumų Federeris negalėjo jų pristatyti iki 2021 m. pavasario – būtent Roger bateliais Federeris žaidė „Roland Garros” ir Vimbldono turnyruose.

Pradėjus bendradarbiauti su Federeriu, bendrovės veikla tapo dar galingesnė nei anksčiau. 2021 m. vasarą paskelbtose ataskaitose „On” pranešė, kad praėjusių metų pajamos išaugo 86 proc. iki 343 mln. dolerių, be to, bendrovė pirmą kartą istorijoje gavo 4 mln. dolerių grynojo pelno.

Visus šiuos duomenis bendrovė parengė ir pateikė ruošdamasi pirminiam viešam akcijų siūlymui JAV rinkoje. Jis įvyko spalio mėn. ir buvo itin sėkmingas – „On” pavyko surinkti apie 900 mln. dolerių parduodant akcijas, o dabar bendra bendrovės vertė siekia 10-11 mlrd. dolerių.

Ką bendro su tuo turi Federeris? Pranešama, kad dabar jam priklauso 3 proc. bendrovės akcijų. Jo akcijų paketas, kurį jis gavo investavęs 54 mln. dolerių, dabar vertas apie 300 mln. dolerių.

Tai didžiulė verslo sėkmė žmogui, kuris jau dabar komerciškai lenkia visus tenisininkus ir apskritai beveik visus sporto atstovus. Pavyzdžiui, „Forbes” duomenimis, šiemet jis uždirbo 90 mln. dolerių, iš kurių nė vienas doleris nebuvo uždirbtas teniso korte. Iš rėmėjų pajamų jis 35 milijonais lenkia antroje vietoje esančią Naomi Osaką.

Visa tai leido jam tapti vienu iš šešių sportininkų, kurie per savo karjerą uždirbo milijardą dolerių. Tigeris Woodsas, Floydas Mayweatheris, LeBronas Jamesas, Cristiano Ronaldo ir Lionelis Messi yra padarę tą patį.

Kelias į tokius kosminius skaičius Federeriui nebuvo lengvas. Apie tai pasakojama naujoje „The New York Times” žurnalisto Christopherio Clary biografijoje.

– 2002 m. pabaigoje pagrindinis Federerio rėmėjas buvo „Nike”, kuri pagal penkerių metų sutartį jam mokėjo 100 000 JAV dolerių per metus. Sutartis ėjo į pabaigą, o IMG agentas Billas Ryanas vedė derybas. „Jie siūlė tik 600 000 per metus. Rogerio tėvas prašė manęs sutikti. Vis dar turiu jo laišką: „Billie, duok Rogeriui pasirašyti sutartį. Jam reikia pinigų.”

– Ryanas manė, kad Federeris, kuris tuo metu nebuvo laimėjęs nė vieno didžiojo kirčio turnyro, nusipelnė bent milijono dolerių pirmaisiais naujos sutarties metais. Derybos užsitęsė.

– Tuomet Ryanas išėjo iš IMG – ir tokiomis aplinkybėmis, kad Federeriui buvo uždrausta palaikyti su juo bet kokius dalykinius ryšius, jei jis norėjo likti agentūros klientu. Derybos tapo dar sunkesnės, nes Ryanas neturėjo laiko rasti alternatyvų – „Nike” konkurentų, su kuriais jis galėtų pasirašyti sutartį nepavykusio sandorio atveju ir kurių pasiūlymais būtų galima pasinaudoti siekiant palankesnių sąlygų.

– 2003 m. pradžioje Federeris pasirašė naują sutartį su „Nike”. Tačiau Ryanas, palikęs IMG, žengė netikėtą žingsnį – pats nutraukė sutartį su agentūra. Būsimoji žmona Mirka ir tėvas ėmė atstovauti jo interesams.

– Iš pradžių visi ekspertai laikėsi nuomonės, kad Federeriui rėmėjai moka per mažai. Andy Roddicko agentas Kenas Meyersonas pasakė jai 2005 m., kai Rogeris jau buvo tapęs neginčijamu vyrų teniso lyderiu ir padėjo legendinio palikimo pamatus: „Rogerio interesai atstovaujami siaubingi, jis praranda milijonus.”

– Pasak Meyersono, jis su „Lacoste” sudarė su Roddicku 5 mln. dolerių metinę sutartį. Federeris iš „Nike” gaudavo ne daugiau kaip du. „Tie, kurie derėjosi dėl jo dabartinės sutarties, padarė meškos paslaugą visiems agentams, nes rėmimai ženkliai susitraukė. Jo sutartis turėtų būti verta bent 10 milijonų per metus.”

– „Forbes” duomenimis, 2005 m. Federeris uždirbo 14 mln. dolerių, jį lenkė ir Andre Agassį (28 mln. Dolerių), ir Mariją Šarapovą (19 mln. dolerių). Šarapovos istorija apskritai yra unikali komercinės sėkmės istorija, tačiau, palyginti su Federeriu, ji atrodė dar įspūdingiau.

– „Mes sudarinėjome sutartį po sutarties ir buvome gerokai aplenkę Federerį”, – sakė Šarapovos agentas Maxas Eisenbadas. Pasak IMG darbuotojų, tuo metu Šarapova pasirašė 20 mln. eurų vertės sutartis. Federeris turėjo mažiau nei 10.

– Šiuo metu šveicaras aiškina, kad tuo laikotarpiu jis nebuvo aktyvus komerciškai, nes nenorėjo blaškyti dėmesio. Tačiau galiausiai jis suprato, kad jam mokama per mažai, taip pat suprato, kad Mirka turi per daug rūpesčių.

– 2005 m. rugpjūtį per kelionę į Jungtines Amerikos Valstijas Federeris vis dar nusprendė derėtis su įvairiomis agentūromis, įskaitant buvusius IMG atstovus. Naujasis bendrovės vadovas, milijardierius Tedas Forstmannas, asmeniškai dalyvavo viliojant šveicarą sugrįžti į klientų gretas.

– Tam jis paprašė legendinės tenisininkės Monikos Seleš pagalbos. Galiausiai šis susitikimas buvo sėkmingas, o Forstmanną ir Federerį suartino meilė Pietų Afrikai. Seleš taip pat laidavo už savo agentą Tony Godsicką. Galiausiai Federeris pasirašė sutartį, Godsickas pradėjo jam atstovauti, o ilgainiui tapo artimu draugu ir verslo partneriu.

– Godsickas aktyviai dirbo su verslu. Pavyzdžiui, 2008 m. Federeris pasirašė naują sutartį su „Nike”, kuri jam atnešė daugiau nei 10 mln. per metus. Tuo metu tai buvo laikoma teniso rekordu.

– Kitas svarbus Godsicko ir Federerio pasiekimas buvo jo partnerystė su amerikiečių kompanija „Gillette” – 2007 m. jis tapo šio prekės ženklo veidu kartu su Tigeriu Woodsu ir Thierry Henry.

– Sutartis su „Gillette” tapo Federerio proveržio į Amerikos rinką simboliu. Ji teigia, kad sutartyse su kai kuriais rėmėjais buvo parašyta, jog reikia tapti populiaresniam JAV, ir būtent tada užsimezgė vieša Federerio ir Woodso, tuo metu vieno populiariausių Amerikos sportininkų, draugystė. Draugystė buvo nuoširdi, bet ir komerciškai pelninga. Pavyzdžiui, „Gillette” pasirinko Federerį iš dalies dėl jo ryšių su Woodsu.

– Tada Rogeriui padėjo ir golfo žaidėjo problemos – 2009 m. paaiškėjo jo beprotiškų seksualinių nuotykių ir nesibaigiančių neištikimybių istorija, jo reputacija buvo aptemdyta, o prekių ženklai ėmė ieškoti saugių partnerių. „Rogeris tuo metu labai stipriai prasiveržė, nes nėra saugesnio partnerio už jį”, – sakė R. Eisenbadas.

– Iki 2010 m. vidurio Federeris buvo sukaupęs elitinių rėmėjų portfelį ir per metus jau uždirbdavo 43 mln. dolerių. Po trejų metų šis skaičius siekė 71,5 mln. ir toliau augo. Pavyzdžiui, pastaraisiais metais prie to labai prisidėjo tai, kad šveicaras iš „Nike” perėjo į „Uniqlo” – pagal sutartį, kuri, kaip teigiama, per metus atneša 30 mln. JAV dolerių.

Pastaruosius dvejus metus Federeris beveik nežaidė, tačiau tai nė kiek neatsiliepia jo banko sąskaitai. Priešingai, dabar jis yra beveik pasiekęs savo komercinio potencialo viršūnę.

Jam tiesiog reikėjo laiko įsibėgėti.